Урок 7
Тема: Покритонасінні (Квіткові)
1. Загальна характеристика
У сучасній флорі відділ Покритонасінні найбільший не лише за чисельністю видів, а й за поширенням. Серед півмільйона рослин вони нараховують 300 тисяч видів. Покритонасінні поширені скрізь: на всіх континентах, у всіх кліматичних зонах та в найрізноманітніших екологічних умовах. їм належить найважливіша роль в утворенні рослинних угруповань, за винятком боліт, де переважають мохоподібні, а також тайги, де панують голонасінні.
За числом видів квіткові рослини значно перевершують решту груп вищих рослин, узятих разом. Вони складають одну з груп насінних рослин.
Найважливіша особливість квіткових рослин — наявність спеціалізованого органу, квітки, що бере на себе функції розмноження і залучення агентів запилення. Квіткові рослини формують свої насінні зачатки в порожнині зав'язі, яка утворена зрощенням колись відкритого плодолистка. Стінки зав'язі після запліднення розростаються і видозмінюються, даючи структуру під назвою плід. У решті груп насінних рослин насіннєвий зачаток не прихований від запилення, а насіння не поміщене в дійсний плід, але іноді насіння можуть покривати м'ясисті структури, наприклад, у представників роду тис.
Сільське господарство майже повністю залежить від покритонасінних, або безпосередньо, або непрямо через харчування худоби.
З родин квіткових рослин, Тонконогові (Poaceae) — безумовно найголовніша, оскільки забезпечує більшу частину всіх вимог сільського господарства (рис, кукурудза, пшениця, ячмінь, жито, овес, просо, цукрова тростина, сорго), з бобовими на другому місці. Також високу важливість мають — Пасльонові: картопля, помідори, перець; Гарбузові: кавуни, гарбузи і дині; Капустяні: ріпак і капуста та Зонтичні: петрушка. Багато плодів отримують від родин рутових: помаранчі, цитрини, мандарини і родини розових: яблука, груші, вишні, абрикоси, сливи тощо.
У деяких частинах світу єдиний вид набуває першорядного значення через різноманітність використань. Приклад — кокосовий горіх на тихоокеанських атолах. Інший приклад — маслина у Середземномор'ї.
Квіткові рослини також є постачальниками деревини, паперу, волокна (бавовник, льон і коноплі та ін.), ліків (дигіталіс, камфора), використовуються як декоративні та мають інші застосування.
2. Особливості будови
Покритонасінні, як і голонасінні, належать до насінних рослин. Від голонасінних вони відрізняються тим, що насінні зачатки в них розміщені не відкрито, а захищені стінками зав’язі (пригадайте будову квітки). Це і визначило їх назву – покритонасінні. Насінина у покритонасінних розвивається значно швидше, ніж у голонасінних. Найсуттєвішою відмінністю і перевагою покритонасінних над рештою відділів рослин є наявність спеціального органа розмноження – квітки. Тому інша назва цього відділу – Квіткові. Для квіткових рослин характерне подвійне запліднення.
Подвійне запліднення — процес у квіткових рослин протягом відтворення, при якому один спермій зливається з яйцеклітиною , а інший - з диплоїдною центральною клітиною. Зерно пилку приклеюється до приймочки і вирощує пилкову трубку, яка проникає у насінний зачаток через крихітну пору, мікропіле.Одна з двох клітин сперми запліднює яйцеклітину, формуючи диплоїдну зиготу або ембріон, також відому як насінний зачаток. Друга клітини сперми зливається з двома гаплоїдними полярними ядрами в центрі ембріонального мішечка. В результаті формується триплоїдна клітина (3n). Ця клітина ділиться і формує ендосперм — багату на поживні речовини тканину насіння. Якщо насіння розвивається без запліднення, цей процес називається апомікс.
Покритонасінні рослини мають водночас найскладнішу будову вегетативних органів: кореня, стебла, листків, які можуть видозмінюватися, пристосовуючись до різноманітних умов навколишнього середовища. Квіткові рослини відрізняються за формою, будовою та пристосовані до різних видів запилення. Будова тканин квіткових рослин ускладнилася.
Особливо досконалими є провідні – ксилема та флоема. Ксилема вже побудована із судин і трахеїд, а флоема – із ситоподібних трубок та клітин-супутниць.
Розмножуються покритонасінні як вегетативно, так і насінням, яке знаходиться всередині плоду. Плоди різноманітні за будовою і пристосовані до різних форм поширення.
Завдяки цим особливостям покритонасінні рослини стали найпристосованішою, панівною групою рослин, яка представлена різноманітними життєвими формами: деревами, кущами, травами.
3. Особливості класифікації покритонасінних.
Відділ Покритонасінні поділено на два класи: Дводольні та Однодольні, які необхідно навчитися розрізняти за такими ознаками:
Однак необхідно мати на увазі, що за зовнішньою будовою різницю між цими класами не завжди можна чітко виявити. Наприклад, мичкувата коренева система властива подорожнику з класу Дводольні. Сітчасте жилкування листків спостерігається у воронячого ока з класу Однодольні.
4. Виконання практичної роботи
Практична робота виконується в зошиті та надсилається вчителю на вайбер або електронну пошту до 19 квітня.
2. Заповнення підсумкової таблиці результатів дослідження.
Результати досліджень впишіть у таблицю. Для цього органи, наявні у даної рослини, позначте знаком «+», а відсутні – знаком «-»
Практична робота виконується в зошиті та надсилається вчителю на вайбер або електронну пошту до 19 квітня.
Практична робота №3
Тема: «Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин».
Мета: узагальнити і систематизувати знання про основні особливості будови, біології і розповсюдження мохів, папоротей та покритонасінних рослин.
Хід роботи
1. Ознайомлення з будовою тіла основного фотосинтезуючого покоління моху, папороті та квіткових рослин2. Заповнення підсумкової таблиці результатів дослідження.
Результати досліджень впишіть у таблицю. Для цього органи, наявні у даної рослини, позначте знаком «+», а відсутні – знаком «-»
Органи рослини
|
Мох
(зозулин льон)
|
Папороть
(щитник чоловічий)
|
Квіткова рослина
|
Корінь
|
-
|
+
|
+
|
Стебло
|
|
|
|
Листок
|
|
|
|
Ризоїди
|
|
|
|
Квітка
|
|
|
|
Спорангій
|
|
|
|
Насінина
|
|
|
|
Плід
|
|
|
|
3. Дайте відповіді на запитання
1). У чому подібність та відмінність будови основного фотосинтезуючого покоління у мохів, папоротей і квіткових рослин?
2). Які вегетативні органи є у мохів, папоротей та квіткових рослин?
3). Які органи розмноження наявні у мохів, папоротей і квіткових рослин?
1). У чому подібність та відмінність будови основного фотосинтезуючого покоління у мохів, папоротей і квіткових рослин?
2). Які вегетативні органи є у мохів, папоротей та квіткових рослин?
3). Які органи розмноження наявні у мохів, папоротей і квіткових рослин?
Увага!!! Практична робота виконується в зошиті і надсилається на вайбер або електронну пошту вчителю не пізніше 19 квітня.
Немає коментарів:
Дописати коментар